Szukaj na tym blogu

wtorek, 30 maja 2017

Poczucie własnej wartości

„Pojawiasz się i znikasz, i znikasz, i znikasz. Mam na twym punkcie bzika, mam bzika, mam bzika". Słowa te, moim zdaniem, doskonale odnoszą się do poczucia własnej wartości. Bo jeśli nie jest ono dostatecznie ugruntowane, to na skutek różnych wydarzeń pojawia się i znika. A na jego punkcie to chyba każdy ma bzika - wszak każdy chciałby je mieć. Ale czym ono właściwie jest i jak je w sobie wyrobić?

N. Branden zdefiniował poczucie własnej wartości jako skłonność do doświadczania siebie, jako osoby kompetentnej w zakresie stawiania czoła wyzwaniom przynoszonym przez życie, a także zasługującej na szczęście". Spróbujmy rozłożyć tę definicję na czynniki pierwsze.

1. Skłonność do doświadczania siebie. Niby takie oczywiste, ale czy na pewno? Czy zawsze jesteśmy w stanie doświadczać siebie? Czy nie jest czasem tak, że nie dopuszczamy do świadomości swoich ograniczeń i próbujemy zepchnąć nasze uczucia na dalszy plan? Mi szczerze powiedziawszy często zdarzyło się myśleć, że moja dysfunkcja nie ograniczy mnie w niczym. Owszem, nie ograniczy, ale paradoksalnie dopiero wtedy, kiedy uznam jej ograniczające skutki i poszukam alternatywy, nie będzie mnie ograniczać. Uczucia, które wywołuje zarówno sama niepełnosprawność, jak i sytuacje bezpośrednio z nią związane, nie są łatwe. Ale jeżeli nie otworzymy się na ich doświadczanie, one mogą nas stopniowo zabijać. Owszem, czasem to doświadczanie trwa bardzo długo i nas przygniata. Ale w końcu wstajemy, najczęściej silniejsi.

2. Doświadczanie siebie jako osoby. Niepełnosprawność może zaburzać nawet odbieranie siebie jako pełnowartościowej osoby, nie wspominając o postrzeganiu siebie jako pełnowartościowej kobiety. O tym, jak można tego dokonać, napiszę kiedy indziej. Jedno jest pewne: druga osoba nie da Ci takiego poczucia, trzeba odnaleźć je samemu. Owszem, może nim zachwiać i wywołać uczucia wspomniane powyżej, ale rzecz jasna równowaga emocjonalna w końcu wraca.

3. Osoba kompetentna w zakresie stawiania czoła wyzwaniom przynoszonym przez życie. Kiedy już posiadamy świadomość samego siebie, swoich uczuć i siebie jako osoby, czujemy się kompetentni do stawiania czoła wszystkiemu. Wierzcie mi, wiem coś o tym.

4. Osoba zasługująca na szczęście. Każdy z nas na nie zasługuje. Ale o tym czasem musimy się przekonać na drodze do doświadczania siebie na różnych płaszczyznach.

Powtarzanie sobie „jestem wspaniała i wyjątkowa" na niewiele się zda, jeśli nie zna się samej siebie. A więc zacznij od tego, że przyjrzysz się sobie. I w końcu zobaczysz, że jesteś wyjątkowa, uwierzysz w to i nikt nie będzie w stanie tym zachwiać.

Ja na przykład jestem wyjątkowa. W końcu nikt ze znanych mi osób nie ma takiego balkonika jak ja ;) 

  

59 komentarzy:

  1. Przy takiej świadomości siebie i poczuciu humoru masz niezłe fundamenty, by stawiać czoło wszystkiemu. Pozdrawiam cieplutko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło slyszeć (w zasadzie czytać). Pozdrawiam gorąco

      Usuń
  2. Myślę, że każda kobieta ma dni kiedy czuje się świetnie w swojej skórze, promienieje i takie, gdy ma ochotę założyć torbę na łeb. To chyba ma swoje usprawiedliwienie w naszym cyklu

    OdpowiedzUsuń
  3. Osoba zasługująca na szczęście. Każdy z nas na nie zasługuje. Ale o tym czasem musimy się przekonać na drodze do doświadczania siebie na różnych płaszczyznach.

    Pieknie powiedziane, zgadzam sie z toba :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Odkąd nie mogę się samodzielnie poruszać mam ogromy problem z poczuciem własnej wartości. A nie powinnam, bo nie to powinno decydować o tym jak się czuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale ja bardzo dobrze wiem, że może decydować. Ale wiem też, że przy pewnym wysiłku wcale nie musi.

      Usuń
    2. Póki masz poczucie, że warto się starać, że jest po co warto włożyć ten wysiłek. Z pewnością łatwiej przyjdzie gdy się"chce" zawalczyć.

      Usuń
  5. Zawsze powtarzam w różnych rozmowach, że papier leżący w szufladzie nas nie definiuje. Bo to nasze życie i działanie decyduje KIM jesteśmy, a nie orzeczenie o niepełnosprawności.

    Pozdrawiam gorąco :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Poczucie własnej wartości jest niezwykle ważne, określa nas w społeczeństwie, określa nas samych. Świetnie że wspomniałaś o Brandenie. Cenię jego książkę, publikację o 6 praktykach życiowych.

    OdpowiedzUsuń
  7. fajnie napisane i z dystansem - to o tym balkoniku

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo trudny temat...ja sama mam często problem z poczuciem własnej wartości, choć...odkąd mam dzieci, moje poczucie znacząco wzrosło ;)
    Cudownie, że o tym wszystkim piszesz. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzieci z pewnością podnoszą poczucie wartości :) Cieszę się, że trafiłam z tematem. Pozdrawiam również :)

      Usuń
  9. Kiedy już zaczynamy rozumieć siebie, akceptujemy cały bagaż naszych możliwości i ograniczeń, wówczas zwiększa się świadomość własnej wartości, przyjemne uczucie, jak możemy spojrzeć na siebie z uśmiechem. :)
    Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
  10. Trzeba znać swoją wartość tylko że ciężko w siebie uwierzyć jeśli otoczeni jesteśmy źle nastawionymi do życia ludźmi, krytykantami i wampirami. Poczucie własnej wartości to skarb.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Otoczenie ma ogromny wpływ i może sprawić, że będzie trzeba stoczyć istną batalię o ten skarb. Ale mimo że jest trudno, każdą batalię można wygrać

      Usuń
  11. Dystans jakotaki do siebie mam. Myslę, że i postrzeganie siebie jakoś z dnia na dzień rośnie, ale wszelkie smutki dopadają mnie w nocy lub, gdy jestem cały dzień sama w domu i nici z mojego postanowienia, że jestem wyjątkowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brzmi znajomo - doświadczyłam nieraz... Ale zawsze mówię sobie, że samotność,mimo że jest trudna, prowadzi do poznania siebie.

      Usuń
  12. Najważniejsze by być świadomym swoich zalet i wad oraz być otwartym na swoje słabości. Jeśli to jest to już są ogromne podstawy do budowania swojego wymarzonego ja i świata.

    OdpowiedzUsuń
  13. Każdy powinien uważać że jest wyjątkowy i nie powinno się oceniać po pozorach czy wyglądzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, ale ocenianie jest chyba wpisane w ludzką naturę i chociaż boli, musimy je wkalkulować w życie :)

      Usuń
  14. Każdy z nas ma jakieś ograniczenia, tylko nie zawsze widać je na pierwszy rzut oka, bo nie zawsze jest to niepełnosprawność ruchowa. Nie wiedzieć czemu uważamy, że to najgorsza dysfunkcja. A co mają powiedzieć np. osoby z depresją? Myślę, że akceptacja samego siebie, takimi jacy jesteśmy, to klucz do szczęścia.

    OdpowiedzUsuń
  15. doświadczanie siebie hmmm. Ok. Co do poczucia własnej wartości to każdy je ma i istotne by mieć je na optymalnym poziomie: nie za wysokie i nie za niskie

    OdpowiedzUsuń
  16. Najważniejsze to akceptowanie siebie takim jakim się jest

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, aczkolwiek trzeba też nad sobą pracować.

      Usuń
  17. Tu, gdzie mieszkam, czyli w Anglii na szczęście każdy patrzy tylko na siebie. W Polsce ludzie lubią gadać o innych, o tym jak wyglądają, o ich życiu itp. A gdyby tak każdy zajął się sobą, to ludzie nie mieli by tylu kompleksów. Dotyczy to każdej sfery życia. Czy to niepełnosprawności, czy bycia otyłym, czy bez ręki lub nogi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie coś w tym jest. Ale z drugiej strony często my sami porównujemy się do innych

      Usuń
  18. Również jestem osobą niepełnosprawną i myslę, że znajomość samej siebie i swej wartości odgrywa ogromną rolę na każdej płaszczyźnie życia. By ktoś inny mógł nas zaakceptować, poznać naszą wartość najpierw my sami musimy to zrobić. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zgadzam się. Musimy zacząć od siebie. Nikt nie da nam poczucia własnej wartości, jeśli my sami go nie mamy. Pozdrawiam ciepło

      Usuń
  19. Tak, każdy jest wyjątkowy, tylko musi odkryć swoją wyjątkowość :D

    OdpowiedzUsuń
  20. Pewność siebie i poczucie właśnej wartości buduje się przz całe życie! Bardzo się zresztą przydaje. Zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym! Klaudia J

    OdpowiedzUsuń
  21. 21 lat mi zajęło poznanie własnej wartości :D Życie jest łatwiejsze, kiedy człowiek wierzy we własne możliwości: >

    OdpowiedzUsuń
  22. Nawet będąc w pełni sprawną i atrakcyjną osobą można mieć bardzo niskie poczucie wartości, zerową samoocenę i całkowity brak pewności siebie :( To wypływa z wnętrza i jest uwarunkowane przez sposób w jaki zostaliśmy wychowani, jakie wartości zaszczepili nam opiekunowie czy rodzice w dzieciństwie...
    http://altealeszczynska.blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się, niskie poczucie własnej wartości może mieć każdy...

      Usuń
  23. Najlepszą opcją jest zrozumienie, że każdy jest absolutnie unikatowy i wartościowy. Wszystkiego dobrego!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy ma też jakieś unikatowe ograniczenia ;) Dziękuję!

      Usuń
  24. Zbyt wielu ludzi przecenia to, kim nie jest i nie docenia tego, kim jest :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Świetne podejście:) tak 3 maj:D

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo dobry tekst. Poczucie wartości niełatwo wypracować i niekiedy zajmuje to lata. Myślę, że kluczem okazuje się lubienie siebie oraz wiara we własne możliwości.
    https://cienwiatru.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, tak - to zajmuje czasem lata. A wiary czasem musi ktoś nam przymnożyć

      Usuń
  27. Każdy człowiek jest wyjątkowy! ��

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo ciekawy artykuł. Słowa uznania za poziom dopracowania tekstu.

    OdpowiedzUsuń
  29. Świetnie prowadzony blog, uwielbiam czytać Twoje wpisy :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Świetny tekst! Poczucie własnej wartości jest bardzo ważne. Niepełnosprawność może odebrać wiele, ale dzięki takim osobom jak Ty oraz innym które poznałam na portalu Rampa wraca wiara w siebie i to, że życie może być piękne.

    OdpowiedzUsuń

Jestem bardzo ciekawa, co myślisz na ten temat